Dengan Nama Allah Maha Pemurah Lagi Maha Menyayangi

Khamis, 6 Januari 2011

Laluan

Berkefahaman bagi meneruskan tekad dan keazaman, segala bentuk sindiran dan kejahilan yg memandang harus diketepikan kerana ia bukan perkara penting ke arah kejayaan. Landaian laluan kini bergelora dgn duri dan cabaran harus diperhatikan kepada titik penyelesaian memandangkan alternatif bukan jalan paling mudah utk kejayaan pada peringkat ini. Laluan ini, di dalam dua bidang y berbeza iaitu akademik dan minat. Bukan bertujuan membandingkan kedua2 perkara, namun strategi bagi merungkai permasalahan tersebut amat berbeza.
Menghadapi permasalahan akademik memerlukan rakan2 sebagai berperanana menimbulkan minat dan kesedaran. Pengaruh rakan sebaya cenderung diterima oleh pelajar sebagai pengaruh major y memberi kesan kepada pelajar itu sendiri.Maka, strategi pembelajaran y baik adalah berdamping dgn rakan2 y sentisa menyokong dan mengetahui pergerakan kita memandangkan kita mudah untuk berkeliaran mencari kebebasan sendiri. Ini membolehkan proses pembelajaran sentiasa berlaku walaupun kita berada di luar waktu kelas. Selain itu, berdasarkan pengalaman lepas, belajar last-minute hanya akan memberi ganjaran y setimpal iaitu tidak lebih dan tidak kurang (cukup makan) untuk pemarkahan pelajar. Maka, strateginya ialah jangan belajar last-minute.
Manakala, bagi meneruskan kecintan terhadap minat. Kebenaran perlu diakui y mana kita bakal mengahadapi masalah menguruskan minat dgn baik. Lebih2 lagi apabila wujud pihak2 yg sengaja menjadikan "Kita WAJIB memilih antara minat dan akademik". Perkara ini akan saya selar dan tanggungjawab terhadap minat ini memerlukan strategi iatitu kemahiran dalam toleransi memandangkan ia bukan perkara WAJIB y difokuskan pada masa ini. Jangan jadikan, manusia y merasa semua perkara boleh dilakukan pada y sama itu idola kerana mereka sebenarnya belom sedar dan hanya 'cakap boleh'. Sedangakan realiti y menhantui kita sepanjang hidup adalah "kenapa kita tidak sedar" pasti perkara ini bakal menunjuk kembali kepada mereka y mengerikan ini.
Sebagai konklusi pada ruangan kali ini, kepada mereka y berkeinginan utk berjaya, janagan pernah kita berputus asa. Sesungguhnya manusia perlu sedar, kejayaan itu hanya diraih apabila kita sudah merasakan kegagalan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Berhentilah seketika bagi membiarkan kita menikmati saat-saat yang kita hadapi.