Dengan Nama Allah Maha Pemurah Lagi Maha Menyayangi

Ahad, 27 Februari 2011

China Kini


China merupakan negara maju yg kian pesat berkembang. Potensinya selaku kuasa besar dalam segi ekonomi sering menjadikannya ikutan masa depan. Kuasa Ekonominya dikagumi dengan keyakinan pelabur meningkat dengan Foreign Direct Investment 100billion pada 2010. Rakyatnya terkenal dgn ketekunan dan kesungguhan dalam mencapai sesuatu.
Meskipun begitu, kekuasan sebegini merupakan ancaman buat Negara2 maju yg lain seperti Amerika Syarikat. Lantas, banyak kontroversi menjatuhkan kerjaan China seperti pembangunan Negara China yg terlalu cepat sehingga mengabaikan alam sekitar. Bagi membuktikan dakwaan pihak terbabit adalah sia-sia, negara tembok besar ini mendahului negara AS dan Eropah dalam meningkatkan penggunaan tenaga rendah karbon di rantau tersebut sebanyak 30 peratus berbanding kesatuan Eropah dan AS. Oleh itu, mereka berjaya mengurangkan penggunaan tenaga mencemarkan Alam sekitar seperti Arang Batu.
Jadi, kita perlu belajar lebih banyak perkara daripada mereka dan dasar pandang ke Timur itu baru dipercayai ada benarnya.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Berhentilah seketika bagi membiarkan kita menikmati saat-saat yang kita hadapi.