Dengan Nama Allah Maha Pemurah Lagi Maha Menyayangi

Rabu, 14 Ogos 2013

Jelajah Raya

Singkat raya kali ini dengan 4 hari sahaja...

Bunga Api Pasar Karat
Hari Ramadhan terakhir pada 1434 H tahun ini, merungkai malam kelam kepada percikan bunga api, kehadiran ke Pasar Karat Johor Baharu bersama Quin, Janifal dan Abg Hakim sedikit sebanyak menceriakan hati yang lewat pulang beraya ke Sarawak. Di Pasar ini, petunjukkan bunga api berlaga antara para peniga untuk menarik perhatian ramai, sedikit bingit telinga tetapi harap mereka berhati2 memandangkan raya hampir tiba. Tidak ingin, raya disambut di katil hospital pula.
Pasar Karat Terang Benderang
Begitu juga lah masyarakat Hindu menyambut "Walking Fire" di Kuil berhampiran Pasar Karat Johor Baharu bersama dendangan muziknya. Kemeriahan kongsi raya di raikan mereka dan kelihatan warna-warni baju raya berbeza antara penganut Islam dan Hindu di situ.

Satu Syawal aku menghabiskan masa menunggu dan mendarat di Lapangan Terbang, 3 Lapangan menjadi jejak kali ini, bermula Senai airport ke LCCT dan terakhir Lapangan Terbang Bintulu. Setibanya di rumahku di Jepak, rindu terubah melihat wajah ahli keluarga ^^ aku bersyukur dapat beraya bersama meskipun dua adik beradik ku tidak dapat hadir pada tahun ini. Medalam rasa Alhamdulillah dapat tidur di katil selesa dan ragamku yang boleh diterima, kan
sukar mencipta "kimia" bersama keluarga tercinta. Raya Kedua aku habiskan bersantai di rumah dalam proses Diziarahi saudara-mara. Kedatangan saudara-mara dihidangkan dengan kek lapis sarawak yang sudah menjadi tradisi makanan raya masyarakat sarawak. Makan bersama saudara-mara mengundang rasa kasih kepada mereka semua yang sudi datang memeriahkan suasana. Kaum keluarga yang lama tidak berjumpa, banyak lah bertukar cerita, memohon maaf kadang-kala terluka. Tidak sukar sebenarnya berjabat mesra yang kita ini tidak pernah lari dari sengketa almaklumalah sedang lidah lagi tergigit, ini pula saudara-mara.

Raya ketiga aku penuhi dengan ziarah bersama rakan-rakan ku di Tatau. Tahun ini paling ramai rakan-rakan yang bersama beraya sekali. Ini juga meliputi kami yang berkawan bermula dari sekolah lagi, seumpama reunion. Kadang-kala bagai tersentak takkala terfikir masa yang berlalu begitu lama, ada yang bujang sudah berdua, ada yang belajar kini bekerja, ada yang kurus sudah berisi. huhu..
Program Beraya bermula di rumah sepupuku juga best friend diikuti rumah faty, rumah ela, rumah amin, rumah e'a, rumah halif, rumah anis, rumah nurul, rumah dedek dan rumah kinah.Hari raya juga masa kami selalu berbual panjang kerana setiap mereka empunya waktu terluang yang yang tidak kena sehingga menyukarkan masa berbual. Sudah pasti Banyak kenangaan kami terubat apabila bersua, seronok menyaksikan mereka bahagia dengan hidup masing2. Minta maaf la kepada saudara mara serta rakan-rakan yang saya tidak berkesempatan beraya pada tahun ini, In shaa Allah tahun depan k . keesokkanya aku pulang semula ke Johor Baharu.

Jelajah Raya Cepat tapi Padat
Selamat Hari Raya Semua ^^ Maaf Zahir dan Batin

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Berhentilah seketika bagi membiarkan kita menikmati saat-saat yang kita hadapi.