Dengan Nama Allah Maha Pemurah Lagi Maha Menyayangi

Selasa, 20 Ogos 2013

Rakan-rakan "Foreigner"

Aku cukup tertarik satu kisah rakan foreigner ini.
Namun, biarkan kisah itu kemudian kerana persepsi saya mengenai mereka juga pada awalnya cukup berbeza.


Teringat pepatah lama, kawan biar seribu, musuh jangan sekali.
Aku cuba mengenali mereka dalam situasi, label terhadap mereka cukup negative oleh masyarakat. Mungkin stigma masyarakat ini hadir disebabkan kes penculikan atau jenayah yang dilakukan segelintir mereka tetapi bagiku faktor mengapa aku menjarak kan diri pada awalnya adalah disebabkan sikap mereka yang tidak berdisplin... Jadi aku terfikir menemu-bual mereka dalam mendengar pandangan mereka sendiri.
** sudah di tafsir dalam Bahasa


"mengapa anda rasa pelajar malaysia tidak berkawan rapat dengan anda?" aku
"sebab kami dituduh melakukan kejahatan" dia

Pandangannya ini diceritakan yang mana dia merasakan masyarakat Malaysia gemar "sekali kauk" sikap mereka dengan foreigner yang lain-lain sedang kedatangan mereka hanya selaku pelajar. Dia merasakan ada sesetengah masyarakt dididik untuk melarikan diri dari mereka sedang baginya, ada sahaja masyarkat Malaysia yang melakukan jenayah dan mereka yang melakukan jenayah kadang kala bukannya dari negara yang sama tetapi masyarakat tetap melabel mereka pada tara yang sama.
Aku mula meluahkan kata yang dulunya sewaktu sedang belajar ramai daripada foreigner suka meniru, suka datang lewat dan tidak hormat pensyarah. pandangan aku mengenai mereka ini cukup berbisa kerana aku sudah cuba menerima mereka pada awalnya tetapi mereka tetap menghancurkan kepecayaan sepasukan dengan mereka. Bukan aku sahaja berkata begitu, malah pensyarah-pensyarah ku dan kawan-kawan ku. Pernah kisah kawan ku pengalaman bersama foreigner yang memasak dalam bilik yang tertutup penuh dengan pelajar lain. Kisah pensyarah ku pula berkaitan kebolehan pelajar foreigner yang sanggup ponteng Ujian dengan Surat MC palsu.
 Dia terdiam seketika.. mungkin padanya pekara tersebut adalah benar..Namun, dia cuba memahamiku bahawa dia juga mempunyai masalah yang sama terhadap foreigner yang lain bukan sekadar aku sahaja merasainya dan dia juga mengatakan ramai juga daripada rakannya yang Bukan-Foreigner suka meniru dan masih dia tidak melabel semua rakyat Malaysia ini suka meniru. Aku pun terdiam, ada benar katanya itu tetapi bezanya, dia adalah "Duta" kepada negaranya dalam mempamerkan tatacara hidup mereka di sana kerana kita Tidak pernah ke sana; pekara ini lah yang membuatkan aku sedikit terkilan dengan duta-duta kecil ini yang akhirnya pelajar Malaysia kurang mengemari berkawan dengan mereka.
Setelah berbual-bual aku pun tergelak takkala dia bercerita pengalaman hidupnya suatu hari sesat jalan di bumi Malaysia dan cuba bertanya arah di sebuah kedai tetapi sewaktu mendatangi kedai tersebut, penjaga kedai tersebut menguncikan dirinya dalam kedainya sampil melambai-lambai tangannya tanda tidak mahu... yerla mereka ini foreigner saiz nya agak besar dan siapa yang tidak kenal, pasti gentar juga..huhu

Ini adalah kisah kebanyakkan sahaja dalam kalangan foreigner yang kebanyakkan bermasalah tetapi ada foreigner yang lebih baik sikapnya contohnya kawan ku ini yang suka mempelajari Bahasa Malaysia, ada juga yang suka belanja kita makan..iftar ku hari itu ditaja...huhu.
Sungguh bagi ku sebenarnya mereka sama sahaja seperti rakyat Malaysia yang lain, berbeza-beza ragam tetapi ada baiknya berhati-hati  berkawan tidak kira lah foreigner atau tidak. Mungkin kerana prinsip orang seperti ku, sekali kecewa, mustahil kembali seperti sedia kala menyebabkan aku tetap sukar menerima kebanyakkan daripada mereka bersama sepasukan dengan ku tetapi aku tidak menafikan ada beberapa yang benar-benar layak digelar "Duta Luar Negara".

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Berhentilah seketika bagi membiarkan kita menikmati saat-saat yang kita hadapi.