Dengan Nama Allah Maha Pemurah Lagi Maha Menyayangi

Sabtu, 24 Ogos 2013

Mesir + Sentiasa mengingati mati

pernahkan kita diperdengarkan 
"Jangan merampas kegembiraan yang lain hanya kerana anda tidak gembira"

ada beberapa tafsiran yang cukup berbeza boleh ditafsirkan dalam pekara tersebut tetapi kebanyakkannya menjurus kepada "jangan menulis sesuatu yang tidak mengembirakan untuk dikongsikan". Ia sebenarnya pelik, kita digalakkan untuk menulis sesuatu yang mengembirakan berbanding pekara yang menyedihkan.
Persoalannya, bagaimanakah dengan mati? Sudah pasti ia sesuatu yang tidak menyenangkan untuk diperdengarkan, menyebabkan ramai daripada masyarakat bertindak menutup mata. Sebenarnya falsafah "Jangan merampas kegembiraan yang lain hanya kerana anda tidak gembira" bukan melarang kita berkongsi kesedihan kita kerana dalam proses terapi pun kita perlu meluahkan kepayahan untuk mencari solusi. dan pekara mengingati mati ini adalah bertepatan dengan hadis nabi;


Sesi Terapi Kaunseling
Ibnu Majah telah meriwayatkan sebuah hadith daripada Ibnu Umar katanya;“Ketika aku duduk bersama dengan Rasul Allah s.a.w. lalu datang seorang lelaki dari kalangan al-ansar memberi salam kepada Nabi s.a.w., dan terus bertanya baginda: Siapakah orang mukmin yang afdzal. Jawab baginda: Orang yang lebih baik akhlaknya”. Lelaki tersebut terus mengemukakan soalan; siapakah orang mukmin yang  sempurna akalnya. Jawab Baginda:“اكثروا للموت ذكرا وأحسنهم لما بعده استعدادا أولئك الأكياس”Erinya: “Mereka yang paling banyak mengingati mati dan paling baik amalannya untuk persiapan selepas mati, itulah mereka yang paling  sempurna akalnya”.

Berbalik kepada Mesir, ramai daripada kita suka membisu dalam menyatakan pendirian kita terhadap pekara tersebut. Kerana ia menyedihkan? mungkin kita tidak mengalaminya sehingga kita tidak perlu menyatakannya, tetapi krisis di Mesir ini cukup berbeza, mereka tidak mendapat pembelaan. Bayangkan anda suatu masa nanti mengalami nasib yang sama, tidakkah anda berasa terbela apabila ada pihak di luar sana sudi menyuarakan pekara seperti yang anda alami?
Mesir. sunggguh detik ketika gambar ini ditangkap, sejujurnya remaja ini mengadu nasibnya pada Ilahi... detik ini, segala kezaliman hanya bisa bederai menjadi air mata... Allah Maha Mendengar adik. Kezaliman akan dihukum jua, mungkin tidak di dunia, tetapi kekal di Akhirat. Sabar. 




Apa yang boleh diperolehi andai kita berkongsi pekara yang tidak mengembirakan anda? Anda boleh memujuk hati-hati mereka yang keras menerima nasihat. Anda akan berhati-hati dalam melakukan tindakan.
Yang paling penting, Kita tidak LALAI kerana kita sentiasa mengingati diri sendiri akan kesedihan. Dengan daya kita yang berteknologi ini, kita sebarkanlah kekejamanan rejim Basyar dan junta tentera Mesir. Semoga masyarakt dunia mendengar suara kita dan bersatu membantahnya.




Malah, apabila kita berbicara hak yang tidak terbela, ia bukan tentang kesenangan kita tetapi kewajiban kita selaku manusia juga.

p/s Doakan keselamatan dan perlindungan buat insan yang tidak bersalah. Moga Malaysia dijaukan dari musibah.Sedih melihat adik2 kecil mati di Mesir dan Syria 

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Berhentilah seketika bagi membiarkan kita menikmati saat-saat yang kita hadapi.