Dengan Nama Allah Maha Pemurah Lagi Maha Menyayangi

Ahad, 4 Ogos 2013

Kehidupan Debat Siri 2

Semejak bermula aku dalam debat ini,
aku mengikut jejak seniorku... tiga tapak generasi dikenangiku kerana mereka merupakan wajah debat yang aku lihat.

Generasi yang memulakan langkah sukar dalam debat adalah semestinya perintis debat UTHM..
bayangkan mereka dari golongan kejuruteraan hendak diadun menjadi pendebat yang memerlukan buah bicara untuk diperkatakan dan semestinya generasi ini lah nama-nama yang dikenangi ketokohannya, Dr. Afendi, Abg Zul, Kak Zuren...meluangkan masa, melempias kenangan debat dengan mencemar duli dalam pencarian bintang debat UTHM seboleh-boleh mereka.. sehinggalah generasi yang giat mencari peserta,

Kak Yong dan Kak Fatin...
Sungguh mereka golongan yang mesra tetapi berbisa


teringat kisah gelagat mereka bersama menaiki scooter merah yang selalu meyumbangkan jasa, ke hulu hilir mencari peserta, nasib scooter tu gagah membawa. Perjalanan mereka menganjur acara, kem sampai ke telinga kami juga, mereka membuat kem team-building yang penuh meriahnya. Jurutera yang bersemangat debat ^^ Kak Yong seperti biasa "masterchef" suka menghidangkan santapan diraja, kek coklat dan muffin kepada junior2.  Kak Fatin pula memang kaya falsafah hidup debatnya, "kita lawan jer!!" terngiang2 di telinga..meskipun dia sibuk membaca nota kuliahnya semasa junior sedang pertandingan debat, tangannya tetap menepuk meja, tanda sokongan buat kami semua. walau hakikatnya kami akan KALAH, tetapi dia bersungguh2 mengatakan tidak... haha..dan kami juga termotivasi . Sungguh aku berasa welcoming dalam keluarga debat ini. 
Generasi Kedua agak "gila-gila", bukan kurang cerdas akalnya... tetapi mereka sanggup mencari ilmu debat di hutan belantara. Kegilaan Abg Hakim dalam debat ini cukup hebat, ingatkah kisah aku berjalan kaki 20 minit ke UTHM untuk latihan, kisah ini adalah bersamanya dan dia ialah pembidas UTHM yang disegani. Bidasannya yang paling aku ingat;
"kalau perpaduan MUDAH dicapai dengan berlepas ke angkasa.  Jom kita semua naik roket ramai-ramai pergi ke angkasa" huhu... bidasannya mudah tetapi tepat.

Jane pulak pencipta slogan debat "Cakna ilmu dengan Meneroka Ilmu", jadi junior2nya akan diajar mencari maklumat sebelum berbicara andai tidak keSENTAPan lah alamatnya...huhu.. Chuan pula, mengajarku untuk meberi reponse persekitaran, pernah aku menggunakan pekataan "comel" dalam setiap pusingan kerana itu sahaja respone yang aku tahu pada ketika itu gara-gara ingin mengaplikasikan didikannya. Kegilaan generasi ini juga mewujudkan keriangan dalam keseriusan perdebatan dengan Umol, Kak Mira, Kak Beri, Azlan dan Abg Din. Teringat lagi kelas TEATER yang diadakan oleh Umol untuk membina karekter dalam perdebatan, sukar juga sehingga terpaksa belajar dengan Sang Dewi... dan sungguh kadang-kala memang lah ada pertengkaran dalam kalangan mereka semua tetapi adat adik-beradik, pasti tercantum semula. Mereka tidak akan pergi membawa diri kerana mereka profesional ketika berdebat dan debat adalah sebahagian hidup mereka. Setelah mereka hampir ke hujung karier debat setelah menghabiskan masa yang cukup lama, akhirnya rezeki tuhan tidak kemana, berbaloi lah dengan usaha mereka.Ada yang mendapat Johan, Naib johan, master, phD tetapi yang pasti mereka sentiasa bersama mengetahui perkembangan debat.

Generasi ketiga termasuk lah diriku, perjalanan ku bersama Datin Fazrina dan Datuk Azri memanglah sentiasa diingatanku... Aku pernah membuat onar, gara2 tertukar blazel, aku sampai mencari blazaelku sewaktu sedang berdebat kerana blazel aku hilang fokus...(waktu muda kaget la).. nasib lah mereka berdua cukup sempoi. Kami pernah bersama dalam misi kritikal membawa piala kejohanan semula ke UTHM menjadi johan Debat dalam Universiti yang akhirnya merangkul Johan.
Memandangkan kami ketiga-tiganya bersuara merdu... hahaha... maka apabila kami bersama junior, meskipun kami ini tidak dapat mengajar mereka sebaiknya, kami akan meluangkan masa dengan sesi karoke bersama. FYI, karoke memperjelaskan suara! tett. Mungkin diakhir karier kami tidak diletakkan sepasukan tetapi kami sentiasa menyokong usaha masing2. Berkat dorongan mereka juga lah aku berani menyahut debat perpaduan 2013 sebagai langkah terakhir kali debat untuk ku takkala aku sudah tekad menamatkannya. Syukur niat yang baik, ia merupakan "langkah kanan" dan Allah permudahkan jua. Terima kasih kepada keluarga debat yang menyokong dan tidak lupa mendoakan kejayaan tersebut. Terima kasih atas tunjuk ajar kalian semua. Kadang kala satu sebagai satu keluarga tidak perlu pun untuk berada dalam "pasukan utama" yang sama untuk menyerlah cukup sekadar saling memahami kesensitifan atau tetatertib perjuangan masing2, sebab itu kami bertiga serasi bersama. Harap junior2 ku boleh mempelajarinya.^^
Begitulah bahang debat secara ringkas aku dapat, ada lumpur tetapi cukup ku rasai kasih manis mereka bersama. Apalah guna sebuah gergasi andai ia tidak bernyawa? penuh kerumitan hanya membinasa.

Apakah junior-junior ku punya kisah yang sama?.. bersambung In Sha Allah

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Berhentilah seketika bagi membiarkan kita menikmati saat-saat yang kita hadapi.